Plastic tassen: per 1-1-2016 niet meer gratis

Per 1 januari 2016 mogen plastic tassen niet gratis meer worden weggegeven.

Waarschijnlijk weet je het al, maar vanaf 1 januari 2016 mogen plastic tassen niet gratis meer worden meegegeven aan klanten.
Staatssecretaris Wilma Mansveld wilt de milieuvervuiling terug dringen, daarom moet er vanaf januari 2016 voor plastic tassen betaald worden.

Meest gestelde vragen

Voor ondernemers ontstaan er veeltal praktische vragen. Een aantal van de meest gestelde vragen geven wij antwoord op:

Mag ik zelf de prijs bepalen?
Ja, winkeliers mogen zelf de prijs bepalen van de plastic tassen. Er is wel een richtprijs gegeven van € 0,25 per plastic tas.

Wanneer is een plastic tas wel gratis?
Consumenten krijgen een tas (dunner dan 0,0015mm) o.a. gratis wanneer:

  • De tas etenswaren beschermen.
    Zeer dunne gratis plastic tasjes als enige verpakking zijn toegestaan wanneer ze etenswaren beschermen tegen vervuiling of besmetting met ziekteverwekkers. Bijvoorbeeld bij onverpakt zomerfruit, zoals aardbeien, of onverpakte groenten, zoals sperziebonen. Ook zijn deze tasjes toegestaan in situaties waarbij levensmiddelen ongeschikt kunnen raken voor consumptie. Bijvoorbeeld door lekvocht van rauwe vis, rauw vlees of rauw gevogelte uit niet gesloten verpakkingen.
  • De plastic tas voedselverspilling tegen gaat.
    Dunne gratis plastic tasjes als enige verpakking zijn verder toegestaan om voedselverspilling van losse levensmiddelen tegen te gaan. Bijvoorbeeld losse appels of losse broodjes.
  • De plastic tas geseald is bij een taxfree winkel.
    In taxfree winkels op luchthavens of in het vliegtuig gekochte vloeistoffen, spuitbussen en gels worden verzegeld in een (doorzichtige) plastic tas. Voorbeelden zijn drank, deodorant en haargel. De plastic tas is in dat geval gratis. Voor de andere See Buy Fly tassen moet gewoon worden betaald.

Komen er controles?
Ja, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert op het verbod van gratis plastic tassen en voert daarom controles op verkooppunten en administratief onderzoek uit. Winkeliers moeten dus kunnen aantonen dat ze plastic tassen niet gratis meegeven.

Helpt het om de consument verplicht te laten betalen?
Ja, uit onderzoek is gebleken dat wanneer er betaald moet worden voor plastic tassen de aankoop met 77% verminderd. Jaarlijks worden er bijna 3 miljard plastic tassen gebruikt, dus het heeft een positieve invloed op het milieu.

Van de nood een deugd maken.

Er zullen ongetwijfeld een klachten komen van consumenten, het is daarom slim om dit voor te zijn…maak iets positiefs van de situatie.  Hieronder een paar mooie voorbeelden:

  1. Beloon de consument met een duurzame tas wanneer deze een x bedrag in de winkel besteedt. Dit kan een mooie trigger zijn om klanten naar de winkel te krijgen.
  2. Kom met een leuk alternatief, zoals bijvoorbeeld een linnen of kartonnen tas. Zo spring je er ook nog uit t.o.v. je concullega’s.
  3. Laat de klant zien dat je meedenkt over duurzaamheid, dit draagt bij aan het positieve imago van de winkel. Je kunt dit makkelijk doen door bijvoorbeeld een bordje te plaatsen bij de kassa.

Tassen aanmaken in StoreContrl.

Om aan te kunnen tonen dat de plastic tassen niet gratis worden meegegeven is het slim om een knop aan te maken op de kassa. Hieronder leggen we je uit hoe dit gedaan wordt in StoreContrl Classic én in StoreContrl Cloud.

StoreContrl Classic

  1. Aanmaken product: Plastic Tasje
  2. Vul alle gegevens in zoals het voorbeeld.
  3. Belangrijk is om bij Productopties aan te vinken dat het uitgesloten moet worden van voorraad en doorverkooprapportages.
  4. Om een verkoopknop op de kassa te krijgen, moet er een vinkje worden gezet achter Functietoets in kassascherm en achter F selecteren welke (1 t/m4)
  5. Nu komt er onder F toets (1 t/m 4) in de kassa en knop met Plastic Tasje en € 0,25

storecontrl-classic-plastic-tassen-knop

 

StoreContrl Cloud

In StoreContrl Cloud is het toevoegen van een plastic tassen knop 2-delig. Daarom hebben we dit stappenplan in een eenvoudige PDF samengesteld. Deze PDF kun je hier downloaden.

Op naar een duurzaam 2016

We hopen dat we zo wat duidelijkheid hebben gegeven over de nieuwe wetgeving omtrent plastic tassen. Voor meer specifieke informatie kun je ook een kijkje nemen op de speciale plastic tassen pagina van de Rijksoverheid.

Verder wensen wij iedereen een prachtige jaarwisseling en een duurzaam 2016!

Digitale kassabonnen voor de retail

Het gebeurt steeds vaker dat facturen, zoals die van een telefoonabonnement, via de e-mail wordt verzonden. Toch hoor je nauwelijks dat je een kassabon via de e-mail kan krijgen in retailwinkels.

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de klanten kort na hun aankoop de kassabon weggooit. Wanneer ze een aankoop eenmaal hebben gebruikt dan verdwijnt de bon vaak in de prullenbak en dat terwijl de kassabon belangrijk is voor o.a. garanties en retouren.

Maar helaas zijn we vaak de bonnen kwijt, ze zaten in een overvolle portemonnee die leeg is gegooid of de bon zat nog in die ene tas ergens, je kent het wel.

Met StoreContrl Cloud komt er vanaf vandaag verandering in, wij introduceren digitale kassabonnen.

 

Digitale kassabon via de e-mail

Bij het afrekenen krijgt de winkelier met één druk op de knop de optie om de bon te printen of automatisch naar de klant toe te e-mailen. Als de klant kiest voor een digitale bon dan wordt deze automatisch naar het e-mailadres van de klant gestuurd.

Op deze manier heeft de klant meteen de kassabon in zijn/haar e-mailbox en hoeft zich dus niet druk meer te maken dat hij of zij deze kwijt raakt of dat de portemonnee op knappen staat.

Veel makkelijker dan dat kunnen we het niet maken.

Vacature programmeur ASP.NET

StoreContrl zoekt een enthousiaste programmeur (ASP.NET).

Als programmeur houd je je bezig met het ontwikkelen van winkelautomatisering software voor de internationale retail branche. Je ontwikkelt vanuit een klant- en marktgericht perspectief. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkeling en technieken. Daarnaast ben je sterk analytisch, creatief, denk je graag mee.

Over StoreContrl:

StoreContrl ontwikkeld en vermarkt high-end winkelautomatisering software. Met meer dan 8000 gebruikers in Nederland, is StoreContrl één van de koplopers in de markt.
StoreContrl kenmerkt zich door toonaangevend te zijn in innovatieve, gebruiksvriendelijke en veelzijdige cloud-based winkelautomatisering software.

Taakomschrijving

  • Je zorg voor een continu onderhoud en verbeteringen van de software.
  • Je ontwikkelt en test nieuwe functies en applicaties.
  • Je voorkomt storingen en lost deze op.

Nieuwe StoreContrl dealer: Flow XL Kassasystemen

Nieuwe Certified StoreContrl dealer: Flow XL Kassasystemen

Flow XL kassasystemen heeft zich aangesloten bij StoreContrl als certified dealer voor de regio oost.

Flow XL kassystemen heeft zich de laatste jaren volledig en succesvol gericht op winkelautomatisering, daarom zijn wij trots dat wij vanaf heden mogen zeggen dat zij hebben gekozen voor StoreContrl Cloud als basis van hun onderneming.

StoreContrl verwelkomt 3W Media, i-Aspect en Cloudcommerce

StoreContrl verwelkomt 3W Media, i-Aspect en Cloudcommerce

Vanaf heden zijn er weer 3 nieuwe partners aangesloten bij StoreContrl. 3W Media, i-Aspect en Cloudcommerce zijn allen specialist in de online webshopbranche.

Deze partijen hebben een koppeling gemaakt met StoreContrl Cloud om deze te koppelen aan hun webshops. Daar waar 3W Media en i-Aspect zich meer richten op maatwerk webshops voor StoreContrl Cloud gebruikers richt Cloudcommerce zich meer op standaard customizable oplossingen.

Door te koppelen met StoreContrl Cloud hebben deze partijen ervoor gezorgd dat de eindgebruikers optimaal kunnen profiteren van de voordelen die StoreContrl Cloud biedt voor ondernemers met webshops.

Voor meer informatie over 3W Media, i-Aspect en Cloudcommerce, neem dan een kijkje op onze partnerpagina. Hier krijgt u een goed overzicht van alle partijen die reeds hebben gekozen om met StoreContrl te koppelen.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van StoreContrl Cloud in combinatie met een webshop? Neem dan een kijkje op de StoreContrl Cloud pagina.

Om gemakkelijk op de hoogte te blijven over nieuwe partners of de laatste updates van StoreContrl volg ons dan op LinkedIn of Facebook.

Class #3: Deep-selling: Meer verkopen om een hogere omzet te genereren.

Class #3: Deep-selling: Meer verkopen om een hogere omzet te genereren.

Na cross-selling en up-selling is het deze keer de beurt aan deep-selling. Hoe kunt u deep-selling gebruiken om meer omzet te genereren voor uw retail onderneming?

Deep-selling

Met deep-selling verkoopt u klanten meer van hetzelfde product. Dit kunt u op verschillende manieren toepassen: een veel gebruikte methode is bijvoorbeeld 3 halen 2 betalen of d.m.v. voordeelverpakkingen.

Wanneer past u deep-selling toe?

Deep-selling ziet u vaak terugkomen in webshops op productpagina’s, maar het is ook goed toe te passen in een normale retail winkel.

Deep-selling kunt u op verschillende manieren gebruiken. Zo is het toepasbaar voor nieuwe klanten maar ook zeker voor bestaande klanten.

Wanneer een klant reeds een paar sokken heeft gekocht en weer terugkomt in de winkel is dit een uitgelezen moment om deep-selling toe te passen. Vraag dan aan de klant of de sokken goed bevallen. Zo ja, dan is dit het moment om deep-selling toe te passen, want dan staat de klant er vaak open voor om nog meer van dezelfde sokken aan te schaffen.

Bij nieuwe klanten is deep-selling ook goed toepasbaar. Wanneer een klant bijvoorbeeld een polo wil aanschaffen kunt u de klant erop wijzen dat er nu een aanbieding is voor 3 halen 2 betalen of een andere vorm van aanbieding. Zo vergroot u de kans dat de klant meer van hetzelfde product mee zal nemen.

SendCastle & StoreContrl

SendCastle Easy email marketing koppelt met StoreContrl Winkelautomatisering

Binnenkort beschikbaar

StoreContrl is trots om binnenkort SendCastle te kunnen verwelkomen als nieuwe koppelingspartner.

SendCastle brengt een geweldige toevoeging voor StoreContrl Cloud met de koppeling naar email marketing.
Binnenkort kunnen onze StoreContrl Cloud gebruikers hun winkelautomatisering koppelen met SendCastle. Zo wordt het eenvoudig om bestaande klanten te bedienen met nieuwsbrieven. Of het nu gaat om verjaardagsattenties of gerichte aanbiedingen doen, met de koppeling van SendCastle is het mogelijk.

Voor meer informatie ga naar de website van SendCastle of kijk op onze partnerpagina van SendCastle.
SendCastle is alleen beschikbaar voor StoreContrl Cloud. Bent u momenteel gebruiker van StoreContrl Classic en bent u benieuwd wat StoreContrl Cloud voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met uw dealer, zij kunnen u er alles over vertellen. Een kijkje nemen op de pagina van StoreContrl Cloud kan natuurlijk ook.

Om gemakkelijk op de hoogte te blijven over de koppeling met SendCastle volg ons dan op LinkedIn of Facebook.

Class #2: Up-selling: haal meer uit verkoop met up-selling.

Class #2: Up-selling: haal meer uit verkoop met up-selling.

In de eerste class van de StoreContrl Academy zijn we ingegaan op cross-selling. Hierbij verkoop je extra producten aan een bestaande klant. Deze keer gaan we in op de term up-selling. Wat is up-selling precies en wat kan het voor u betekenen als retail winkelier?

Up-selling

Met up-selling verkoop je een hoogwaardiger en/of duurder product aan de klant dan dat zij in eerste instantie van plan waren te kopen. Door in te spelen op hun interesses kunt u een hogere winst verkrijgen.

Hoe pas je up-selling toe?

Het toepassen van up-selling kan op meerdere manieren, maar het belangrijkste is dat u inspeelt op de interesses van de klant. Attendeer de klant bijvoorbeeld op de verschillen tussen de twee producten of vertel over de ervaringen van andere klanten. Ook de voordelen van een duurder product aankaarten kan meehelpen in het traject van up-selling.

Kijk tijdens het up-selling traject naar de interesses van de klant, hun kennis en probeer te achterhalen waar ze echt naar op zoek zijn. Op deze manier verbetert u niet alleen uw service maar ontstaan ook mogelijkheden tot een hogere omzet.

In de winkel is het interessant om het up-selling product naast het reguliere product te plaatsen. Hierdoor wordt de klant meteen geattendeerd en wordt de interesse reeds geactiveerd.

StoreContrl Cloud – Cloud-based winkelautomatisering van de toekomst

StoreContrl Cloud – Cloud-based winkelautomatisering van de toekomst.

StoreContrl Cloud, cloud-based winkelautomatisering voor de retail. De retail branche verandert, winkeliers en ondernemers moeten steeds innovatiever worden om mee te kunnen groeien in de markt.

Social Media, webshops, langere openingstijden, het zijn allemaal aspecten waar de hedendaagse winkelier mee te maken heeft. Dus als u als winkelier verandert, waarom veranderd uw winkelautomatisering dan niet met u mee?

Bij StoreContrl staat de innovatie centraal, om de gebruiker van nieuwe vooruitstrevende hulpmiddelen te voorzien. StoreContrl Cloud is dan ook het winkelautomatiseringssysteem voor de Retailer van morgen.

StoreContrl Cloud, de nieuwe manier van werken.

StoreContrl Cloud is volledig web-based, dit betekent dat u altijd en overal aan het werk kunt. U kunt uw voorraadbeheer onderhouden en uw inkoop en rapportages beheren, waar u ook maar bent. Of u nu in uw winkel staat, of in Milaan bent voor inkopen, met StoreContrl Cloud bent u altijd in control.

StoreContrl Cloud speelt in op de toekomst. De mogelijkheden van StoreContrl Cloud zijn onbeperkt. Heeft u één of meerdere winkels en/of webshops, alle combinaties zijn mogelijk. Met StoreContrl Cloud is uw onderneming “future proof”.

Wat is cross-selling en wat kan het voor uw winkel/organisatie betekenen?

Cross-selling, up-selling, deep-selling. Het zijn allemaal mooie termen, maar wat is het precies en wat kan het voor uw retail organisatie/winkel betekenen? In deze Academy les gaan we in op cross-selling.

Cross-selling

Met cross-selling worden er meer verschillende producten verkocht bij een bestaande klant om zo de omzet te verhogen. Dit wordt gedaan door aanvullende of verwante producten bij de initiële aanschaf te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan onderhoudsmiddelen bij de aankoop van een paar schoenen, of een riem bij de aankoop van een broek.